Pige-der-sover

 

 

 

Søvnproblemer hos børn

Børn og unge har brug for min. 9 timers søvn hver nat. Søvnproblemer og mangel på søvn kan have en negativ indflydelse på dit barn udvikling og trivsel. Mangle på søvn vil have en negativ indvirkning på indlæringen i skolen og i sociale relationer.

Mangel på søvnløshed kan medføre:

  • Adfærdsvanskeligheder
  • Humørsvingninger
  • Hukommelsesproblemer
  • Koncentrations og læringsproblemer
  • Langsom reaktionstid
  • Overspisning

Tegn på søvnløshed hos dit barn:

  • Vejrtrækningen stopper nogle sekunder under søvn
  • Problemer med at falde i søvn
  • Snorken
  • Problemer med at holde sig vågen på en alm. dag
  • Hvis dit barn går i søvne eller ofte oplever mareridt om natten

Tips til at forbedre dit barns søvn:

  • Sørg for dit barn går i seng samme tid og står op på samme tid. Gode rutiner.
  • Sørg for ritualet frem mod sengetid er stille og roligt samt behageligt. Det kan være et varmt bad inden da. Undgå vild leg, computerspil og fjernsyn.
  • Undgå koffein i sidste halvdel af dagen.
  • Værelset dit barn sover i skal være mørkt og gerne køligt.
  • Brug gerne noget nattøj som dit barn kan ånde i og som passer til årstiden. Det kan du læse mere om her: http://bit.ly/HvilketNattøjSkalJegVælge
  • Undgå store måltider ved aftenstid.
  • Lig dit barn i seng når det er træt men før det falder i søvn på sofa, i stolen eller i dine arme. Forsøg som tidligere nævnt at det skal være samme tidspunkt hver dag.

Jeg håber dette skriv kan hjælpe dig med at identificere hvorvidt dit barn lider af søvnproblemer samt hvad du kan gøre ved dette.

 

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *